5378 sayılı Engelliler ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun geçici 2 ve 3’üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanan ve 20 Temmuz 2013 tarih ve 28713 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan “Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Yönetmeliği”
kapsamında 81 ilimizde olduğu gibi Malatya’da da oluşturulan “Erişilebilirlik
İzleme ve Denetleme Komisyonu”nda Türkiye Sakatlar Konfederasyonu adına
temsilci olarak katılmaktayım.
3 Ocak 2014 tarihinde Malatya Valiliği binasında
başladığımız ilk denetimden bugüne kadar yaklaşık 170 taneden fazla kamu kurum
kuruluş ile özel kuruluşu denetledik.
Denetleme Komisyonunca denetim yaptığımız kamu kurum,
kuruluş ve özel kuruluşlarda ve komisyon toplantılarında karşılaştığımız ve
yaşadığımız sorunları tespit ederek Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bir rapor halinde yazılı olarak 30
Mart 2015 tarihinde gönderdim.
Bunun dışında Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
Erişilebilirlik Dairesi Başkanı Yüksek Şehir Plancısı Dr. Deniz Çağlayan Gümüş ile
telefonla görüşerek detaylıca da anlattım.
Gerek yazılı ve gerekse de sözlü ilettiğim sorunlar ve
tespitleri sizlerle de paylaşmak istiyorum.
Erişilebilirlik
İzleme Ve Denetleme Komisyonu Çalışmaları İle İlgili Tespit Edilen Sorunlar Ve
Öneriler:
1-Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Komisyonu
üyelerinden çoğunun kamu personeli olması ve sadece dört kişinin engelliler
temsilcisi olması oylamalarda büyük sorun yaşatmaktadır. Komisyon üyelerinin
tamamının sivil olmaması ya da çoğunluğun engelliler temsilcisi olmaması
halinde alınacak kararlar ve kesilecek cezalarda büyük sorunlar yaşanmaya devam
edilecek ve tarafsızlık ilkesi söz konusu olmayacaktır.
Bu nedenler komisyon üyelerinin tamamı sivil olmalı ya
da engelli temsilcilerinin çoğunluğu sağlanmalıdır.
2-Denetim yapmaya gittiğimiz başta eğitim kurumları
olmak üzere kamu ve özel binaların genelinde de bunların içerisinde 1 ve 2
yıllık binalarda dâhil engellilerle ilgili TSE 9111 Standartlarına hiç
uyulmadığı ve düzenlemelerin yapılmadığı ya da eksik yapıldığı
görülmektedir.
Bu nedenle kamu ve özel yeni binalarda inşaat ruhsatı
ile oturum ruhsatı verilirken Komisyondan görüş sorulması yeni yapılarda
eksikliklerin giderilmesi hususunda olumlu sonuçlar verileceği düşünülmektedir.
3-Kamu kurum, kuruluş ve özel kuruluşlarında yapılacak
tadilat ve onarımlarda halen engellilerle ilgili TSE 9111 Standartlarına
uyulmadığı gözlemlenmiştir. Bunun giderilmesi amacıyla kamu kurum, kuruluş ve
özel kuruluşlarında yapılacak tadilat ve onarımlarda Erişilebilirlik İzleme ve
Denetleme Komisyonuna sorulmasının çalışmaların daha sağlıklı yürümesine katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
4-Denetimi yapılan kurum, kuruluş ve özel kuruluşlara
verilen süre içerisinde gerekli düzenlemeler yapılmadığında yönetmelik uyarınca
ceza kesilmesi gerekmektedir. Ceza kesilmesi hakkında ise Aile ve Sosyal
Politikalar İl Müdürleri ile yapılan görüşmelerde “Bizler kurum olarak tüm kamu
ve özel kuruluşların destekleri ve onların işbirliği ile çalışmalarımızı
yürütüyoruz. Örneğin belediyeye, milli eğitime, emniyete, maliyeye nasıl ceza
keselim. Ceza kesecek olsak onlarda çalışmalarımızda bizlere sorun çıkarır.” vb
gibi sözler söylemekteler. Bu ve buna benzer sözler ve gerekçelerden
anlaşıldığı gibi cezaların kesilmesi ve uygulanmasında büyük problemler
yaşanacaktır.
Bu nedenle ceza kesilmesi önerilen yapılarla ilgili
olarak cezaların illerde kurum amirleri tarafından kesilmesi yerine bakanlık
tarafından ya da komisyonunun engelli sivil temsilcilerini tarafından
kesilmesinin daha olumlu olacağı düşünülmektedir.
5-Mimarlar, İnşaat ve Makine Mühendisleri ile Yapı
Denetim Firma çalışanlarına yönelik 3 veya 4 ayda bir eğitim çalışmalarının
yapılmasının yeni yapılacak yapı projelerinin daha sağlıklı ve olumlu olacağı
düşünülmektedir.
6-Bazı denetim yapılan kamu kurum ve kuruluşlarına
verilen süre dolmasına rağmen herhangi bir düzenleme yapılmadığı ve konu
hakkında da komisyona herhangi bir bildirim yapmadıkları görülmektedir. Konu
sorulduğunda “Yeni bina projemiz var, ondan bir düzenleme yapmadık, yapacağımız
masraflar boşa gitmesin istiyoruz.” vb gibi sözler söylenmektedir. Yeni bina
projesinin hangi aşamada olduğu sorulduğunda ise ortada henüz çizilen bir
projesinin dahi olmadığı görülmektedir. Bu durumda ise izlenecek yol hakkında
detaylı bir bilgi olmaması nedeniyle komisyon toplantılarında engelli
temsilcileri ile kamu temsilcileri arasında görüş ayrılığı yaşanmakta ve bu
durum yer yer tartışmaya neden olmaktadır. Kısa sürede bu konunun genel bir
toplantıda engelli komisyon temsilcilerinin de bulunduğu bir toplantıda
değerlendirilerek izlenecek yolun tespit edilmesinin sağlıklı olacağı
düşünülmektedir.
7-Denetlemelerin internet ortamında on-line
yapılmasının iş akışını hızlandıracağı, denetimin bakanlık ve komisyon
üyelerinin tamamı (sivil temsilci üyelere portal şifreleri verilerek)
tarafından da izlenebileceği ve gereksiz kırtasiye tüketimini azaltacağı
düşünülmektedir. Bu sayede bakanlık başta olmak üzere komisyon üyeleri de
denetimleri sağlıklı takip ederek bilgi sahibi olabilecektir.
8-Kanundan önce yapılmış ve ruhsatlandırılmış kamu
kurum, kuruluş ve özel kuruluş binalarında özellikle Pencere Standartlarının yeniden
gözden geçirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
9-Komisyon üyesi olan kamu personellerinin denetime
gidileceği günlerde bağlı olduğu kurum tarafından başka görevlere gönderilmesi
denetimi aksatmaktadır. Komisyon üyesi olan kamu görevlilerinin denetim günleri
her ne olursa olsun başka bir göreve gönderilmemesi denetimin sağlıklı
yapılmasını sağlayacaktır.
10-Denetim yapılan bazı kamu binalarında eski yapı
olması nedeniyle gerekli düzenlemelerin yapılmasının imkânsız gibi olduğu,
yapılması halinde ise çok yüksek maliyetlere yol açacağı görülmektedir. Bu tür
binalarla ilgili izlenmesi gereken yolun belirlenmesi komisyon üyelerinde ki
tereddütleri ortadan kaldıracaktır.
On madde halinde sıralayarak yazılı ve sözlü olarak
iletmiş olduğum sorunlar ve tespitler bunlardı. İletmiş olduğum bu sorunlar
nedeniyle 11 Haziran 2015 tarihli Avni Özkaya Bakan A. Genel Müdür V. imzası
ile yazılı cevap aldım. Almış olduğum cevabı yazıda;
“Türkiye
Sakatlar Konfederasyonu temsilcisi olarak katıldığınız Erişilebilirlik İzleme
ve Denetleme Komisyonunca denetim yapılan kamu kurum ve kuruluşlarında, özel
kuruluşlarda ve komisyon toplantılarında karşılaştığınız ve yaşadığınız
sorunların yer aldığı ilgi dilekçeniz Genel Müdürlüğümüzce incelenmiştir.
Komisyon
üyesi olan kamu görevlilerinin denetime gidileceği günlerde bağlı olduğu kurum
tarafından başka görevlere gönderilmemesi konusu ve Erişilebilirlik izleme ve
Denetleme Yönetmeliğinin "EK:l Binalar için Erişilebilirlik izleme ve
Denetleme Formu"nun Pencerelerle ilgili olan kısımlan, çalışması halen
devam etmekte olan Yönetmelik revizyonu kapsamında değerlendirilmektedir
Kamu kurum
ve kuruluşları ve özel kuruluşlarda yapılacak tadilat ve onarımlarda
erişilebilirlik standartlarına uyulması konusunda Yatırım İzleme ve
Koordinasyon Daire Başkanlıları (YİKOB) ve İl Özel İdareleri çalışanlarına
yönelik bir eğitim programı İçişleri Bakanlığı ile işbirliği içinde Haziran
2015'te düzenlenecektir.
Denetim
yapılan binaların eski yapı olması durumunda öncelikli olarak Çevre ve
Şehircilik İl Müdürlüğü veya İl Özel İdaresi tarafından binada düzenleme
(asansör vb.) yapımının binanın statiği açısından risk oluşturması, yeterli
alan olmaması ve diğer teknik nedenlerden dolayı binada düzenleme
yapılamadığına dair teknik rapor hazırlanması gerekmektedir. Teknik Rapor
hazırlanması halinde diğer uygulamaların (platform asansörü gibi)
yapılabileceği Genel Müdürlüğümüzce değerlendirilmiştir.
Platform
asansörünün yapılması halinde TS 9111 (Özürlüler ve hareket kısıtlılığı bulunan
kişiler için binalarda ulaşılabilirlik gerekleri), TS ISO9386-1 (Hareket
engelliler için güç tahrikli kaldırma platformları - Emniyet, boyutlar ve
işlevsel çalışma ile ilgili kurallar - Bölüm 1: Düşey kaldırma platformları) ve
TS ISO 9386-2 (Hareket engelliler için güç tahrikli kaldırma platformları -
Emniyet, boyutlar ve işlevsel çalışma ile ilgili kurallar - Bölüm 2: Oturan
kullanıcılar, ayakta duran kullanıcılar ve tekerlekli sandalye kullanıcıları
için eğik bir düzlemde hareket eden güç tahrikli merdiven tipi asansör)
standartlarına uygun olması gerekmektedir.
Erişilebilirlik
İzleme ve Denetleme Komisyonlarınca yürütülen denetleme faaliyetlerinde
karşılaşıldığı bildirilen sorunlarla ilgili olarak, Valiliklerce yapılması
gereken çalışmalara ilişkin ekte yer alan yazı tüm valiliklere gönderilmiştir.
Başvurunuzda yer alan hususlardan bazıları ise çalışmaları sürdürülen genelgede
ele alınacaktır. Ayrıca erişilebilirlik denetimlerinin elektronik ortamda
yapılmasına ilişkin çalışmalarımız devam etmektedir. Bilgilerinizi ve gereğini
rica ederim.” deniliyordu.
Sözün özü olarak, görevlendirilmiş olduğum
Erişilebilirlik İzleme ve Denetleme Komisyonu Üyeliği görevini ağır konumda
engelli olmama rağmen seve seve yerine getiriyorum. Sonuçta denetimler
sonucunda getirilecek çözümlerden bir engelli olarak bende istifade edeceğim.
07-15.04.2016 / Malatya Söz Gazetesi
Yorumlar
Yorum Gönder