“Trafik kazaları kader değildir” sözünü
duymayanınız var mı? Eminim ki hep bir ağızdan ‘hayır’ dediniz.
Evet,
günlük yaşantımızda eğitim kitaplarından tutunda medya organlarına kadar birçok
yerde bu sözü defalarca hepimizde duyduk ve duymaya da devam ediyoruz.
Bu sözü
dernek başkanlığı yapmış olduğum günlerde ben de defalarca kullanmıştım. Çünkü
slogan olarak kullanılan ve dile getirilen bu sözde ifade edilenlerin
doğruluğuna inanıyordum.
Sen yolda
giderken yaya kaldırımını kullanma yerine araç yolunda gidersen, karşıdan
karşıya geçerken yaya geçitlerini kullanmazsan, trafik kuralları dediğin
çiğnenmek için vardır düşüncesiyle hiçbir kuralı takmazsan ve araçta sürücü
koltuğuna oturup direksiyonu tuttuktan sonra son sürat hız yaparak aslan
kesilirsen eninde sonunda trafik kazasına neden olursun.
Neden
olduğun trafik kazasından sonra ise birçok kişi “Kaderinde varmış yaşamış” ya da “Kaderine ne yazılmış ise onu yaşayacaksın, demek ki bu kazada
kaderinde yazılıydı” gibi sözler derler.
Oysa ne
olursa olsun trafik kazalarının kaderle en ufak bir ilgisi ve alakası olduğunu
düşünmüyorum. Çünkü tamamının da insanların yaptığı dikkatsiz, kural tanımaz hatalardan
dolayı gerçekleştiğini düşünüyorum.
Şimdi bu
konuyu neden ele aldığımı ve değindiğimi sizlere izah edeyim.
Bildiğiniz
gibi Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) her yıl birçok konuyla alakalı olduğu
gibi ülkemizde yaşanan trafik kazalarıyla da ilgili istatistik bilgilerini
açıklar.
TÜİK
tarafından 2019 yılında ülkemizde yaşanan trafik kazalarıyla ilgili açıklanan
istatistik rakamlarına bir bakayım dedim.
Bakmamla
birlikte hay bakmaz olaydım sözleri dilimden döküldü. Çünkü yaşanan kazaların
sayısı çok ürkütücüydü. Ürkütücü olan bu rakamlara gelin birlikte bir göz
atalım.
-Türkiye'de
2019 yılında meydana gelen trafik kazası sayısı 1 milyon 168 bin 144 olarak gerçekleşirken
kazaların 993 bin 248’inin maddi hasarlı, 174 bin 896'sı ise ölümlü yaralanmalı
kazalar oldu.
-2019
yılında gerçekleşen trafik kazalarında toplam 5 bin 473 kişi hayatını
kaybederek öldü. Bu kişilerden 2 bin 524'ü kaza yerinde, 2 bin 949'u ise yaralanıp
sağlık kuruluşlarına sevk edildikten sonra kazanın sebep ve tesiriyle 30 gün
içinde hayatını kaybetti.
-Ölümlerin
%47,5'i, yaralanmaların %68,1'i yerleşim yeri içinde gerçekleşirken ölümlerin
%52,5'i yaralanmaların ise %31,9'u yerleşim yeri dışında olduğu görüldü.
-2019
yılında karayolu ağında gerçekleşen trafik kazalarında hayatını kaybederek ölen
kişilerin %42,7'si sürücü, %34,1'i yolcu, %23,2'si ise yayalardan oluştu.
-Ölenler ile yaralananlar cinsiyetlerine göre incelendiğinde ise ölenlerin %76,2'sinin erkek, %23,8'inin kadın, yaralananların ise %67,2'sinin erkek, %32,8'inin kadın olduğu görülüyor.
-2019 yılında yaşanan ölümlü yaralanmalı trafik kazasına neden olan toplam 204 bin 538 kusura bakıldığında kusurların %88,0'ının sürücü, %8,2'sinin yaya, %0,5'inin yol, %2,0'ının taşıt ve %1,3'ünün ise yolcu kaynaklı olduğu görülüyor.
-Ölümlü yaralanmalı trafik kazasına karışan toplam 280 bin 700 taşıtın %53,1'i otomobil, %16,3'ü motosiklet, %14,9'ü kamyonet, %3,0'ı minibüs, %2,3'ü kamyon, %2,2'si otobüs, %2,1’i çekici, %1,0'ı traktör ve %5,2'si ise diğer taşıtlardan oluştuğu görüldü.
-2019 yılında meydana gelen 174 bin 896 ölümlü yaralanmalı kazanın aylara göre dağılımına bakıldığında Ağustos ayı %10,5 pay ile en fazla kazanın meydana geldiği ay olurken, Şubat ayı %5,8 pay ile en az kazanın meydana geldiği ay oldu.
-Trafik
kazalarının yaşandığı haftanın günlerine göre bakıldığında ise ölümlü
yaralanmalı kazaların %14,8 pay
ile en fazla Cuma günü, %13,9 pay
ile en az Çarşamba günü gerçekleştiği görüldü.
-2019
yılında karayolu ağındaki 174 bin 896 ölümlü
yaralanmalı kazanın %67,8'i
gündüz vakti yaşanırken, %29,4’ü gece
vakti ve %2,8’, ise alacakaranlık
vaktinde yaşandı.
-2019
yılındaki trafik kazalarında ise toplam 283 bin 234 kişinin yaralandığı tespit
edildi.
-En çok
kazanın yaşandığı il 306 bin 452 kaza ile İstanbul olurken en az kazanın ise 526
kaza ile Hakkâri ili olduğu görüldü.
-En çok
ölümün yaşandığı il ise 368 kişi ile İstanbul olduğu görülürken az ölümün ise 6
kişi ile Bingöl ilinin olduğu görüldü.
Türkiye'de
2019 yılında bir önceki yıla göre trafikteki motorlu kara taşıtı sayısı %1,3
artarken, toplam kaza sayısı %5,0, ölümlü yaralanmalı kaza sayısı %6,2, maddi
hasarlı kaza sayısı %4,8, toplam ölü sayısı %18,0, kaza yerindeki ölü sayısı
%25,1, kaza sonrası ölü sayısı %10,8, yaralı sayısı ise %7,8 azaldığı görüldü.
Malatya’da ise 2019 yılında toplam 7 bin 490 kazanın yaşandığı, bunun bin 531 kazanın ise ölümlü yaralanmalı
kaza olduğu görüldü. Ölümlü yaralanmalı kazada hayatını kaybedenlerden 23 kişinin kaza yerinde, 17 kişinin ise kazadan sonra olmak
üzere toplam 40 kişi olduğu görüldü.
Yaralananların ise 2 bin 796 kişi
olduğu görüldü.
Gördüğünüz
gibi rakamlar dudak uçuklatacak kadar çok ürkütücü. Bir yıl içerisinde 5 bin 473 kişi diğer deyişle anne,
baba, kardeş, eş, çocuk yani ‘CAN’
kuralsızlığımız ve dikkatsizliğimiz sonucunda hayatını kaybederek aramızdan
ayrılmış.
Son on
yılda ise neredeyse bir veya birkaç ilçe nüfusu kadar canımızı, insanımızı
kaybetmişiz. Bunun yanı sıra kazadan dolayı yaralanarak kolunu, bacağını,
gözünü ve birçok organını kaybederek ömür boyu engelli olanlarla birlikte birde
milyonlarca insandaki psikolojik yıkıntıyı ve ülke ekonomisine verdiği zararı
ise anlatmaya gerek yok.
Sözün özü
olarak, yaşanan bu trafik kazalarını kendi yapmış olduğumuz ya da neden olmuş
olduğumuz hatalarımızdan dolayı yaşandığını kabul etmekten ve daha dikkatli
davranmaktansa her şeyi ‘kader’e
bağlayarak olayı geçiştirmişiz. Ne dersiniz, kaderci bir toplum olmamızın en
büyük göstergesi bu olabilir mi?

Yorumlar
Yorum Gönder